Vilkikų ir sunkvežimių degalų padavimo sistemos – Common Rail

Vilkikų ir sunkvežimių degalų padavimo sistemos – Common Rail

Ketvirta dalis

Padedami ne vienerius metus įvairių tipų sunkvežimių ir vilkikų variklius ardančios įmonės „Nika Service“ specialistų baigiame sunkiajame komerciniame transporte naudojamų degalų padavimo sistemų apžvalgą.

Ekologinių, Europos gamintojams taikomų, normų griežtinimas lėmė naujos kartos degalų padavimo sistemos – Common Rail – sukūrimą. Pastaroji sistema gerokai skiriasi nuo aptartų ankstesnėse dalyse. Šios sistemos ypatybė tame, kad Common Rail siurblys purkštukas neturi mechaninio ryšio su paskirstymo veleno kumšteliais. Purkštuką valdo variklio valdymo blokas.

Variklio degalų padavimo sistemą Common Rail sudaro trys pagrindiniai blokai:

  • žemo slėgio kontūras;
  • aukšto slėgio kontūras;
  • elektroninė valdymo sistema (EDC).

EDC sudaro iš davikliai, valdymo blokai ir reguliatoriai. Degalų purkštuką nuolat veikia aukšto slėgio siurblio sukuriamas spaudimas, kurio reikšmė gali svyruoti nuo 500 iki 2 200 barų.

Kada degalų purkštuko elektromagnetinis vožtuvas gauna impulsą, jis atsidaro ir į cilindrą supurškiami degalai. Degalų įpurškimo momentą ir jų padavimo cikliškumą reguliuoja variklio valdymo blokas. Įpurškimo trukmę ir degalų spaudimo lygį lemia į cilindrą supurškiamų degalų tūris.

Veikimo principas – Degalus iš bako išpumpuoja žemo slėgio degalų siurblys. Degalai, prieš pakliūdami į žemo slėgio degalų siurblį, turi „įveikti“ degalų filtrus. Iš čia jie, per degalų tiekimo liniją, veikiami 5,5 bar slėgio, keliauja į aukšto slėgio degalų siurblį, kuris sukuria nuo 1 600 iki 2 200 bar. spaudimą. Aukšto slėgio ir žemo slėgio siurbliams sukimosi momentą nuo variklio perduoda krumpliaračiai.

Iš aukšto slėgio siurblio degalai, per degalų magistralę, keliauja paskirstomi į elektrinius purkštukus, kuriuos valdo variklio valdymo blokas. Pastarasis reguliuoja kada atidaryti degalų purkštuko adatėlę ir supurkšti degalus į cilindrą.

Aukšto slėgio siurblio sukeliamas slėgis yra labai didelis, todėl kitose sistemose tokio aukšto slėgio siurbliai nėra naudojami.

Jeigu variklio valdymo blokas užfiksuos sumažėjusį degalų slėgį ar pakitusius variklio velenų apsukų rodmenis, jis, išanalizavęs informaciją, vis tiek stengsis užtikrinti kaip galimą stabilesnį variklio darbą, tačiau ženkliai išaugs degalų sąnaudos ir kils pavojus sugandinti variklį.

Pastaroji degalų padavimo sistema naudojama kai variklio konstrukcija turi EGR dujų išmetimo sistemą. EGR sistemos principas – pakartotinas išmetamųjų dujų sudeginimas. Išmetamosios dujos dar kartą patenka į cilindrus, pakartotinai sudega ir tik tada yra pašalinamos į aplinką.

Tokios, modernios sunkvežimių degalų sistemos mažina atidirbusių dujų toksiškumą ir padeda taupyti degalus. Tiesa, jos labai jautriai reaguoja į degalų kokybę, tad pilant abejotinos kokybės dyzeliną, sistemą gali tekti dažnokai remontuoti.

Common Rail sistema naudojama Man, Iveco, Daf LF, Mercedes MP4, Renualt Midlum, Volvo FE modeliuose.