KĄ BŪTINA ŽINOTI APIE ADBLUE

KĄ BŪTINA ŽINOTI APIE ADBLUE

UAB Nika service užsiima vilkikų Volvo naudotų dalių prekyba ir Ad blue, kuro bei variklio remonto darbais. Todėl ardydami ar remontuodami vilkikus įmonės darbuotojai dažnai pastebi įvairius gedimus, kuriuos laiku diagnozavus, galima gana nesunkiai pašalinti ir taip vėliau išvengti skaudžių pasekmių. Viena tokių sistemų yra Ad blue. 

Viena kenksmingiausių medžiagų, išmetamų į aplinką dirbančių vidaus degimo variklių, yra azoto dvideginis. Nors degaluose jo nėra daug, esant aukštai temperatūrai prasideda deguonies ir atmosferoje esančio azoto reakcija. Ypatingai sudėtinga šį procesą kontroliuoti dyzeliniuose varikliuose, todėl griežtėjant ekologiniams reikalavimams buvo ieškoma naujų išmetamo azoto dvideginio neutralizavimo būdų. Po ilgų bandymų inžinieriai chemikai nustatė, kad kenksmingą azoto dvideginį galima neutralizuoti į atidirbusias ir šalinamas išmetamąsias dujas supurškiant karbamido tirpalą. Taip buvo sukurta „AdBlue“ technologija. Jos veikimo principas palyginti paprastas – išmetamosioms dujoms keliaujant į selektyvųjį katalizatorių, tuo pat metu į išmetamųjų dujų vamzdį purškiamas „AdBlue“ tirpalas. Esant aukštai temperatūrai ten išsiskiria amoniakas, kuris cheminės reakcijos metu suskaido išmetamosiose dujose esančius azoto oksidus (NOx) į visiškai nekenksmingas medžiagas – vandens garus (H2O) ir azotą (N2).

Ilgą laiką ją naudojo tik vilkikų ir žemės ūkio technikos gamintojai, paskutiniais metais ji montuojama ir į lengvąjį, dyzelinu varomą, transportą. Nors technologija skirta aplinkos taršos mažinimui, tačiau tinkamai savo funkcijas ji atlieka tik tuomet, kai yra tvarkinga ir veikia.

Dažniausiai pasitaikantys gedimai

Paprastai „AdBlue“ sistema nustoja veikti sugedus ar tyčią ją atjungus. Reikėtų atsiminti, kad ji labai bijo šalčio ir nešvarumų. Šie į sistemą gali patekti laiku nepakeitus degalų filtro – nuo bako dugno pakeltos nuosėdos gali sugadinti sistemos siurblį ar dėl į išmetimo sistemą patenkančio tepalo. Neigiamą poveikį sistemos patikimumą daro ir trumpi elektros jungimai ar ilgas nenaudojimas. Tuomet gali sukietėti ir prarasti sandarumą guminiai sandarikliai, imti pradėti strigti vožtuvai ir t.t. Taip pat ji, kaip ir kiti agregatai, turi savo tarnavimo laiką, tad būtina laiku atlikti transporto priemonių techninį aptaravimą. Kaip rodo Lietuvos realijos, vis dar pasitaiko šias priežiūros normas ignoruojančių ar remonto sąskaitą bandančių taupyti vilkikų savininkų.

Įtakos sistemos netinkamai veikimui turi ir žmonių abejingumas į ekologijai ir aplinkos taršai. Ne retai pasitaiko, kad sugedus kokiai detalei savininkas paskaičiuoja, kiek kainuos sistemos remontas ir nusprendžia, kad pigiau ir paprasčiau bus ne tvarkyti sistemą, o sumontuoti „apgaviką“ – įrenginį, leidžiantį „apgauti“ borto kompiuterį ir važinėti be „AdBlue“. Įprastu atveju sugedus sistemai borto kompiuteris gerokai apriboja variklio galią arba išvis neleidžia jo užvesti. Sumontavus nelegalią įrangą, transporto priemonės tarša gerokai padidėja, tačiau ją galima toliau eksploatuoti iki tos dienos, kai vėl tenka sistemą pajungti. Tuomet paaiškėja, kad po tokių machinacijų sistemos remontas kainuos 3 – 4 kartus brangiau, negu būtų kainavęs iškart. Nepaisant to, atvejų, kai bandoma taip gudrauti, Lietuvoje pasitaiko daug.

Kuo tai gali baigtis

Mėginimai važinėti su sugedusia ar atjungta „AdBlue“ sistema Vakarų Europoje gali turėti ypač neigiamų finansinių pasekmių. Daugumas Vakarų valstybių griežtai tikrina ekologines normas. Sulaikius tokį vilkiką Vokietijoje paskaičiuojama, kokį atstumą jis nuvažiavo ir jis padauginamas iš išvestinio koeficiento. Vėliau įmonė ne tik gauna kelis ar keliolika tūkstančių siekiančią baudą, bet ir turi sumokėti servisui už visos „AdBlue“ sistemos keitimą, kas irgi kainuoja labai daug.

Lenkijos pareigūnai taip pat skiria baudas, tačiau servisai situaciją vertina kiek paprasčiau ir remontuoja ar keičia tik sugedusią detalę.

Lietuvoje, nors karts nuo karto tokie vilkikai sulaikomi, įmonei gali būti paskirta bauda, o vilkikui panaikinta techninė apžiūra, kurią, susitvarkius „AdBlue“ tektų pereiti iš naujo. Kadangi pati vilkiko prastova, neskaičiuojant visų kitų nuostolių, įmonei kainuoja, rekomenduotina susidūrus, kad ir su mažiausiu sistemos gedimu, iškart jį remontuoti. Taip ne tik mažiau bus teršiama gamta, bet ir išvengiama daugybės kitų galimų problemų.